Z okazji Europejskiego Dnia Języków, oprócz tradycyjnych quizów audio (np. "Guess the language"), tematem naszych lekcji były języki "ponadnarodowe".
Z klasą 4 LO poznaliśmy główne zasady ESPERANTO uniwersalnego języka stworzonego w XIX wieku przez Ludwika Zamenhoffa dla międzynarodowej komunikacji. Wiele słów w esperanto ma korzenie z języków takich jak łacina, francuski, angielski, niemiecki czy hiszpański, więc osoby znające te języki mogą szybko się go nauczyć (szacuje się, że komunikatywny poziom można osiągnąć już po kilku miesiącach nauki). My, po pierwszym zetknięciu, daliśmy radę odczytać podstawowe teksty i je prawidłowo przetłumaczyć.
Z klasą 2LO poznaliśmy alfabet oraz ćwiczyliśmy przekaz prostych słów w JĘZYKU MIGOWYM. Jest on całkiem odmienny od innych języków z tej racji, iż jest językiem wizualnym i generalnie uznawany za trudny do nauczenia się. Warto wiedzieć, że znajomość tego języka jest cennym atutem dla wielu zawodów, a tłumacze języka migowego są potrzebni w bardzo wielu miejscach i instytucjach.
Z klasą 2AR i 3AR kodowaliśmy i dekodowaliśmy angielskie przysłowia i powiedzenia w ALFABECIE BRAILLA, które jest pismem punktowym stworzonym dla osób niewidzących. Obecnie alfabet Braille’a przekształcił się w system. Opisywać nim dziś można skomplikowane działania matematyczne, rozbudowane reakcje chemiczne czy stworzyć nutowy zapis symfonii. Każdy lek ma również na swoim opakowaniu wydrukowaną nazwę w tym alfabecie.
A wisienką na torcie były zabawy z użyciem ALFABETU MORSE'a, którego używa się m.in. do komunikacji pomiędzy pływającymi na morzu statkami.
Zajrzyjcie na zdjęcie poniżej i spróbujecie rozkodować wiadomości.
Katarzyna Dembska